Piątek, 25 Lipca 2014
HARMONOGRAM FESTIWALU

2 - 11 maja 2014

bilety:
filmy - 5 zł.
transmisje - wstęp wolny!

 

BAD HAIR

2 maja, godz. 22:00

prod. Wenezuela/Peru/Niemcy, scen. i reż. Mariana Rondón, wyk. Samuel Lange Zambrano, Samantha Castillo, Beto Benites, Nelly Ramos, czas 93 min. od 15 l.

Akcja filmu Mariany Rondón rozgrywa się w jednej z ubogich dzielnic Caracas. Dziewięcioletni Junior dorasta w niezbyt komfortowych warunkach. Jego matka nie może utrzymać żadnej pracy, a chłopiec pomaga jej nie tylko sprzątać w mieszkaniach zamożnych ludzi, ale i zajmować się małym bratem. Bohater ma burzę pięknych, kręconych włosów, ale za wszelką cenę usiłuje je wyprostować. Junior z tęsknotą spogląda na kobiece popgwiazdy, rzuca zalotne spojrzenia w stronę starszego o kilka lat chłopaka i nigdy nie gra ze swoimi rówieśnikami w piłkę. Jego jedyną towarzyszką jest dziewczynka z sąsiedniego bloku. Razem z nią słucha muzyki i spędza dnie na rozmowach o strojach. Coraz bardziej zaniepokojona  matka chłopca zaczyna stosować wobec niego ostre metody wychowawcze. Rondón tworzy subtelny portret dorastającego bohatera, którego seksualność nigdy nie zostaje wypowiedziana wprost przez niego samego. Posługując się niemal dokumentalnym stylem, przeprowadza ostrą krytykę sztywnych genderowych norm i pokazuje brutalne sposoby, na jakie świat dorosłych egzekwuje je od dzieci.

Nagrody: MFF w San Sebastián - Złota Muszla, Nagroda Publiczności, FF w Salonikach - Nagroda FIPRESCI, Brązowy Aleksander, FF w Hawanie - Najlepszy Film

bilety 5 zł.

 

O KROK OD SŁAWY

4 maja, godz. 22:00

prod. USA, reż. Morgan Neville, wyk. Darlene Love, Merry Clayton, Lisa Fischer, Judith, czas 91 min., od 15 l.

Próżno szukać ich na plakatach czy w koncertowych zapowiedziach. Nazwiska pewnie też mogą niewiele mówić, ale głos… To już zupełnie co innego. Chórzystki i chórzyści. Z pozoru skryci na drugim planie, w rzeczywistości nierzadko stanowiący fundament kolejnych spektakularnych karier i wielkich przebojów. To im swój nowy dokument poświęca Morgan Neville, na chwilę chociaż wyciągając ich z cienia. Kolejne historie to dowód na to, jak przewrotna bywa muzyczna branża, a o tym, kto zrobi solową karierę, często decyduje zwykły łut szczęścia. Bo przecież nie brak talentu czy scenicznej charyzmy, która od bohaterek (i bohaterów) emanuje na każdym kroku. Film Neville’a to spojrzenie na  muzyczne (nie tylko) przemiany od drugiej, tej mniej znanej strony. Archiwalnym materiałom towarzyszą wywiady z „wielkimi” - Mickiem Jaggerem, Stevie Wonderem, Stingiem czy Bruce’em Springsteenem. Podobnie jak reżyser, oddają oni hołd, co prawda mniej znanym, ale wcale nie mniej uzdolnionym artystom.   

Nagrody: Oscar - Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, Independent Spirit Awards - Najlepszy Dokument, IDFA - Nagroda Publiczności dla Dokumentu Muzycznego, MFF w San Francisco - Nagroda Publiczności

bilety 5 zł.

 

BLOOD BROTHER

5 maja, godz. 22:00

prod. USA, rez. Steve Hoover, scen. Phinehas Hodges, Steve Hoover, Tyson VanSkiver, wyk. Steve Hoover, Rocky Braat, czas: 92 min., od 15 l.

Wzruszająca opowieść o miłości w obliczu śmierci. O poświęceniu, które nie zna granic. Wreszcie o tym, że spełnienie dla każdego może oznaczać zupełnie coś innego. Dla Rocky’ego na pewno nie było nim życie według utartego schematu. Nie mogąc się odnaleźć w amerykańskiej rzeczywistości, postanowił wyjechać do Indii. Początkowo bez większego planu. Wszystko zmieniło się z chwilą, gdy trafił do sierocińca zamieszkiwanego przez dzieci zarażone wirusem HIV. Szybko się przekonał, że to jego miejsce na ziemi, a każdy powrót do Stanów przypominał prawdziwą udrękę. Dokument kręcony jest z perspektywy najlepszego przyjaciela Rocky’ego, Steve’a, który chcąc zrozumieć motywację bohatera, udał się za nim do Indii. Skrajna bieda, wyniszczająca młode organizmy choroba mieszały się tam z niespotykanym entuzjazmem, szczerością i rodzącymi się w trudnych warunkach przyjaźniami. Wszystko to sprawia, że „Blood Brother” to w pierwszej kolejności wyjątkowy dokument o istocie człowieczeństwa.

Nagrody: Sundance Film Festival - Główna Nagroda Jury, Nagroda Publiczności, MFF w Mediolanie - Najlepszy Dokument, FF w Atlancie - Nagroda Publiczności

bilety 5 zł.

 

THE WE AND THE I

6 maja, godz. 22:00

prod. Wielka Brytania, USA, Francja, reż. Michel Gondry, scen. Michel Gondry, Jeffrey Grimshaw, Paul Proch, wyk. Michael Brodie, Teresa Lynn, Raymond Delgado, Jonathan Ortiz , czas 103 min, od 15 l.

Nowojorski Bronx. Ostatni dzień szkoły. Wystarczy jeszcze tylko odebrać komórkę ze szkolnego depozytu i czas zacząć prawdziwe życie. A czy jest jakieś lepsze miejsce do obserwacji niż autobus komunikacji miejskiej? W niewielkiej, zamkniętej przestrzeni Michel Gondry zgromadził całą galerię szkolnych „typów”. Od zajmujących ostatni rząd licealnych gnębicieli, przez ich ofiary, po królowe balu, których największym zmartwieniem jest to, kogo zaprosić na swoje „sweet sixteen”. Hormony buzują, od emocji się kotłuje, a bohaterowie prześcigają się w kolejnych niewybrednych żartach. Cięte riposty przerywa przelatująca czasem przez autobus blond peruka bądź część damskiej bielizny. Choć Gondry opowiada o stosunkach międzyludzkich, dzieli to przez pół, a w dodatku przymyka jedno oko. O młodych mówi w prawdziwie młodzieżowym, dynamicznym stylu, nie dając widzom chwili oddechu. Zupełnie jakby chciał im powiedzieć: „Zróbcie hałas!”.

bilety 5 zł.

 

TOM

8 maja, godz. 22:00

prod. Kanada, Francja, reż. Xavier Dolan, scen. Xavier Dolan, wyk. Xavier Dolan, Pierre-Yves Cardinal, Lise Roy, Evelyne Brochu, czas: 105 min., od 15 l.

Czwarty film w dorobku jednego z najciekawszych reżyserów młodego pokolenia - Xaviera Dolana. Dyskretny urok wielkiego miasta zamienia tym razem na krajobraz prowincji. Wciela się on w rolę młodego mężczyzny, Toma, który po niespodziewanej śmierci partnera udaje się do jego rodzinnej miejscowości, by wziąć udział w pogrzebie. Na farmie poznaje najbliższych Guillaume’a - delikatną matkę i krewkiego, zdradzającego homofobiczne zapędy brata. Kobieta nigdy nie poznała prawdy na temat swojego zmarłego syna. By dodatkowo nie szargać jej nerwów i zachować status quo, Francis zmusza Toma do konfabulacji. Między mężczyznami zawiązuje się dziwna, podszyta erotyczną fascynacją gra, która sprawia, że bohaterowi coraz trudniej opuścić będzie to miejsce. „Tom” to najbardziej zdyscyplinowany film Dolana, a jednocześnie kolejny wyraz fascynacji kinem gatunkowym. Tym razem najbliżej mu do thrillera, choć gatunkowe ramy młody kanadyjski reżyser wykorzystuje na swój, oryginalny sposób.

Nagrody: MFF w Wenecji - Nagroda FIPRESCI

bilety 5 zł.

 

Camera-on - transmisja

SPOTKANIE Z ANDRZEJEM WAJDĄ

9 maja, godz. 15:00

szczegóły na www.offpluscamera.com

wstęp wolny

 

Camera-on - retransmisja

KRYTYKA FILMOWA W DOBIE NOWYCH TECHNOLOGII

9 maja, godz. 16:00

szczegóły na www.offpluscamera.com

wstęp wolny

 

Camera-on - transmisja

SPOTKANIE Z JERZYM STUHREM

9 maja, godz. 17:30

szczegóły na www.offpluscamera.com

wstęp wolny

 

CASA GRANDE

9 maja, godz. 19:00

prod. Brazylia, reż. Fellipe Barbosa, scen. Fellipe Barbosa, Karen Sztajnberg, wyk. Thales Cavalcanti, Marcello Novaes, Suzana Pires, Alice Melo, czas 107 min., od 15 l.

Rio de Janeiro - miasto kontrastów. Z jednej strony luksusowe wille, prywatne szkoły i życie ponad stan, z drugiej fawele, trwanie na skraju ubóstwa oraz wszechobecna przemoc. 17-letni Jean należy do tego pierwszego świata. Wraz z rodzicami i młodszą siostrą zajmuje tytułowy „wielki dom”, mając do dyspozycji prywatnego szofera i dwie gosposie. Chłopak stoi na skraju dorosłego życia. Jest w ostatniej klasie liceum i wkrótce będzie musiał zadecydować o przyszłości. Tyle że dużo bardziej interesują go dziewczyny i nocne życie Rio. Poznaje pochodzącą z niższej klasy Luizę, zmagającą się na co dzień z problemami, które bohater zna tylko ze słyszenia. Znajomość ta zobrazuje mu hipokryzję jego najbliższych oraz pomoże zredefiniować system wartości. Fabularny debiut Fellipe Barbosy, choć ujęty w formułę coming-of-age movie, jest wyrazistą diagnozą problemów trawiących współczesną Brazylię. Reżyser boleśnie punktuje rasizm, społeczne nierówności i wiążący się z nimi problem dostępu do edukacji. W pierwszej kolejności krytykuje system, nie zaś bohaterów, na których spogląda raczej z sympatią.  

bilety 5 zł.

 

WAR STORY

11 maja, godz. 18:00

prod. USA, reż. Mark Jackson, scen. Kristin Gore, Mark Jackson, wyk. Catherine Keener, Hafsia Herzi, Ben Kingsley, Vincenzo Amato, czas: 88 min. od 15 l.

Niewielki hotel na Sycylii. Ciasny pokój, starannie zasłonięte okiennice, byle tylko nie wpadł najmniejszy promień światła. To miejsce ucieczki Lee. Wiemy o niej niewiele. Jest Amerykanką, zajmuje się fotografią wojenną i właśnie wróciła z Libii, gdzie przetrzymywana była jako zakładniczka. Nie mogąc poradzić sobie z traumą, próbuje odgrodzić się od świata, jak tylko może. Nie odbiera telefonów, a kontakty z innymi ludźmi ogranicza do niezbędnego minimum. Kiedy nie siedzi zamknięta w pokoju, bez celu włóczy się po sycylijskich ulicach, z aparatem w ręku przyglądając się życiu imigrantów. Historię i wewnętrzny świat Lee poznajemy niespiesznie, krok po kroku. Odsłaniają ją kolejne aktualne wydarzenia, a zwłaszcza moment, gdy bohaterka poznaje młodą Tunezyjkę o równie skomplikowanej historii. To szansa, by w końcu stawić czoła demonom przeszłości, bo o tym w dużej mierze jest ten delikatny, kontemplacyjny film Marka Jacksona.

bilety 5 zł.

 

10.000 KM

11 maja, godz. 20:00

prod. Hiszpania, reż. Carlos Marques-Marcet, scen. Carlos Marques-Marcet, Clara Roquet, wyk. Natalia Tena, David Verdaguer, czas: 99 min. od 15 l.

10 000 kilometrów. Tyle dzieli Barcelonę od Los Angeles, a jednocześnie Sergiego od Alex. Plany, by założyć rodzinę, odłożone zostały o kolejny rok na rzecz zawodowej szansy, jaka otworzyła się przed kobietą. O związku na odległość zdecydowanie łatwiej jednak się mówi, niż rzeczywiście w nim funkcjonuje. Codzienną bliskość parze bohaterów zastępuje wymiana e-maili, a namiastką intymności stają się wideo-rozmowy na Skypie. Sergi i Alex starają się zachowywać tak, jakby wszystko było „po staremu”. Wspólnie gotują, tańczą, zaspokajają się. Każdy dzień to dla ich związku kolejna próba, a dzieląca ich przestrzeń uwiera coraz bardziej. Rodzą się frustracje, niedopowiedzenia, które trudno rozwiązać przez ekran komputera. Film Carlosa Marquesa-Marceta to kameralny, rozgrywający się jedynie we wnętrzach melodramat, rozpisany ledwie na dwa głosy. Chwilami wzruszający, ale zdecydowanie częściej przytłaczający obraz miłości w czasach… nowych technologii.

Nagrody: SXSW Film Festival - Nagroda Specjalna dla Aktorskiego Duetu

bilety 5 zł.

Brak newsów w tej liście.

Drukuj
RSS
  • WSPÓŁPRACA